fbpx

Interview med Ann-Sophie Brix Holm

“SIG JA OG TAG NOGLE CHANCER”

Et interview med Ann-Sophie Brix Holm, projektleder hos Creuna
Skrevet af Ane Sophie Bunk

Da Ann-Sophie studerede Industriel Design på Aalborg Universitet, drømte hun om at designe for HAY. I dag er hun projektleder hos reklamebureauet Creuna, som er Nordens største customer experience bureau.

Ann-Sophies rejse til succes

Ann-Sophies vej ind i branchen, var som hun selv beskrev det: ​“Noget mere krøllet, end hvad man måske først ville tro”.​ For hun havde egentlig slet ikke interesse i at komme ind i reklamebranchen, da hun startede med at studere. Faktisk drømte hun om at arbejde med industriel design og tog derfor en uddannelse som civilingeniør i Aalborg på linjen Arkitektur Design med studieretningen Industriel Design. På sit 10. semester blev hun sat i forbindelse med en fyr, som havde brug for en industriel designer til sit startup firma ​Wallmob A/S i Vejle.​ Ann-Sophie takkede ja til jobbet og arbejdede som freelance for ham, alt imens hun afsluttede sin uddannelse.

Da hun efter fem år var færdig med uddannelsen, var hendes drøm at designe for HAY. Men hendes nye kontakt fra ​Wallmob A/S​ tilbød hende en stilling som Projektleder/industriel designer i hans firma. Jobbene hang ikke på træerne, og for at få noget erfaring sagde hun endnu engang ja tak. Det var oprindeligt en midlertidig plan – måske i mangel af bedre – men skæbnen ville, at Ann-Sophie aldrig fik jobbet hos HAY. Jobbet hos Wallmob A/S var nemlig hendes springbræt ind i reklamebranchen.

“Det dér med at komme ud i arbejdslivet, er på nogle helt andre præmisser – det er en junglelov, der regerer, og det er bare med at gøre opmærksom på sig selv.”

Efter to et halvt år ved Wallmob i Vejle havde Ann-Sophie et ønske om få et job i Aarhus, hvor hun var bosat. Hun ville gerne arbejde for virksomheden Designit, som havde en industriel design-afdeling i Aarhus. Derfor sendte hun en uopfordret ansøgning afsted. Designit syntes, at hendes profil var enormt spændende, men de manglede ikke en projektleder på daværende tidspunkt. Men Ann-Sophie sørgede for at vedligeholde kontakten til Designit, og efter et halvt års tid var stillingen som projektleder for deres Industriel Design afdeling hendes. Som hun selv siger:
“Jeg trængte til at komme ind og spille lidt med musklerne i en stor virksomhed”

Networking blev Ann-Sophies vej ind i Creuna

“Jamen jeg kendte en, som kendte en, der manglede en projektleder hos Creuna”

Ann-Sophie er et strålende eksempel på, hvordan et godt netværk kan være altafgørende i reklamebranchen. Gennem Designit fik hun skabt et netværk, som kunne stå inde for hendes arbejde og ekspertise, og det betød, at hun fik jobbet hos Creuna.

“Det er lidt ligesom at tage et kørekort, man lærer først at køre i bil, når man har fået sit kørekort.”

Creuna som virksomhed

Ann-Sophie fortæller, at udover fagligheden, har Creuna en anden, og måske endnu vigtigere styrke. De ligger nemlig stor vægt på, ikke blot at være leverandør, men i stedet en pålidelig sparrings- og samarbejdspartner for deres kunder. Hun kalder derfor også deres kunder for “venner”, da de ofte deltager i frokosten, fredagsbar og bruger Creuna som “home away from home”,

Ann-Sophies job som projektleder

Ann-Sophie er projektleder og sidder i et ungt team med blandt andet praktikanter og studentermedhjælper. Creuna har et godt ry for at fastansætte deres praktikanter efter praktikforløbet. Så udover at være projektleder beskriver Ann-Sophie sig selv som “den voksne” for de unge ansatte.

“Med så ungt et team, følger der automatisk et større ansvar med i forhold til at sørge for, at de får de rette arbejdsopgaver, med de rette betingelser – og så puffer jeg dem lidt i ryggen i forhold til udfordringer, så de også har mulighed for at vokse med opgaven.”

Som projektleder er Ann-Sophies primære rolle ​Single Point of Contact​, som hun kalder det. Hun er den primære kontaktperson til kunden og sørger for at rådgive dem løbende. Sammen med virksomheden aftaler Ann-Sophie et budget, en leverance dato, og hvad projektet skal indeholde. Derefter sammensætter hun det stærkeste team blandt sine medarbejdere, og så går de ellers i gang med at fuldføre opgaven. Ann-Sophies fornemste opgave er løbende at være på forkant og klar til at håndtere uforudsete udfordringer – som eksempelvis at skulle håndtere, når et budget bliver overskredet.

“Det er vigtigt også at sige, at selvom jeg, qua min erfaring, kan rådgive kunden om mange ting, så er jeg ikke ekspert. Mit team er eksperterne, på hver deres måde. Det er dem der i sidste ende skal udføre opgaven, derfor er det vigtigt at jeg lytter til – og bruger dem – i min dialog med kunden.

Lige så stor, som hendes rolle som projektleder for kunden er, er hendes rolle som leder for teamet. Ann-Sophie sørger også for at skærme sit team for eventuelle forstyrrelser, som sænker deres designproces – og sørger dermed for, at det hele løber rundt, og alle kan følge med.

I Ann-Sophies tid hos Designit sad hun i 2018 blandt andet med en branding opgave for Northside Festival, hvor jobbet bestod af at skabe en visuel identitet for festivalen og dens aktører.

Det næste skridt for Ann-Sophie er at blive senior projektleder, og hun ser gerne, at der kommer mere ansvar oveni hatten.

Gode råd med på vejen

“Jeg tror først og fremmest, at man skal huske og uddanne sig indenfor det, man synes er mega-fedt, så man kan holde de år ud, man skal studere. Der skal nok være en vej ind i reklamebranchen, hvis man vil det, det er jeg da det bedste eksempel på selv. Og så skal man virkelig bare sige JA. Ja ja ja ja ja til ALT, der bliver smidt i ens retning, også selvom det måske ikke lige er reklamebranchen eller et job hos Creuna som det første.”

Ann-Sophie anbefaler, at man undersøger, om der er nogle fede internships.
“Får man først en fod indenfor eksempelvis Creuna, i form af en praktikstilling, er der historisk set stor chance for, at samarbejdet fortsætter efter endt praktik.”